×
Zmiana wielkości czcionki:

Skuteczna rekrutacja pracowników - przeprowadzenie profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej

Skuteczna rekrutacja pracowników - przeprowadzenie profesjonalnej rozmowy kwalifikacyjnej
[size=3][font=sans-serif]Rozmowa kwalifikacyjna - jeden z najważniejszych etapów rekrutacji pracowników. Pozwala ona na zapoznanie się z profilem zawodowym kandydatów i ostatecznie stwierdzenie o zatrudnieniu pracownika. Wśród zasad przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej mogę wyróżnić takie jak:[/font][/size] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif][b]1. Zaproszenie kandydatów na rozmowę[/b][/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Przy telefonicznej rozmowie z kandydatem musimy liczyć się z tym, że osoba nie zawsze będzie w sytuacji komfortowej, może ona np. jechać autobusem, bądź siedzieć wśród ludzi. Wysłany sms, bądź mail po rozmowie pozwoli kandydatowi na zapoznanie się z niezbędną informacją w “spokojnej” atmosferze i nie zapomnieć np. adresu lub godziny spotkania.[/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif][b]2. Kolejność w umawianiu spotkań [/b][/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Czasami z góry zakładamy, który z kandydatów ma większe szanse na przejście rozmowy kwalifikacyjnej. Natomiast analiza CV nie powinna wpływać na obiektywną ocenę rekrutujących podczas rozmowy. Żeby uniknąć wcześniejszych założeń warto zadbać o odpowiednią kolejność w umawianiu spotkań. [/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Najlepszych kandydatów należy umieścić w środku kolejki, jeśli umówimy ich na początku to istnieje duże ryzyko, że będziemy mniej zainteresowaniami wypowiedzią następnych osób, ponieważ towarzyszyć nam może przekonanie, że  “nikt lepszy” już się nie zjawi. Natomiast umawianie lepszych kandydatów na koniec, powoduje, że zmęczenie po wcześniejszych rozmowach może nie pozwolić na odnotowanie tego, co mają oni do powiedzenia.[/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif][b]3. Budowanie odpowiedniej atmosfery[/b][/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Na rozmowie kwalifikacyjnej zależy nam na szczerości kandydata. Budując atmosferę zaufania możemy liczyć na większą otwartość ze strony potencjalnego pracownika. Ale jak wprowadzić odpowiedni nastrój? Opowieść o sobie od strony prywatnej, np. kilka słów o rodzinie i o naszym życiu “po pracy”, pozwoli na wprowadzenie przyjaznej atmosfery i skłoni kandydata do większej otwartości.[/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif][b]4. Czas na pytania od kandydata [/b][/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Rozmowa kwalifikacyjna to możliwość innej osoby na to żeby poznać naszą firmę. Umożliwienie kandydatowi pozyskania dodatkowej informacji na temat stanowiska i organizacji, pozwoli mu ocenić i upewnić się w tym, że właściwie takiej pracy poszukuje. Na tym etapie część osób sama rezygnuje z oferty i następnych procesów rekrutacji, a my zyskamy dodatkowy czas na zapoznanie się z innymi osobami. [/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Warto zaznaczyć, że ten etap rozmowy należy pozostawić na koniec, po tym jak uzyskamy wszystkie interesujące nas informacje o kandydacie. Jeśli zrobimy to na początku, bądź w trakcie rozmowy to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasz rozmówca dostosuje swoje wypowiedzi do naszych oczekiwań, by prezentować się jako osoba bardziej pasująca do oferowanego stanowiska.[/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][b][size=3][font=sans-serif]5. Feedback, czyli informacja zwrotna o wynikach rekrutacji[/font][/size][/b][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Każdy kandydat zasługuje na informację zwrotną dotyczącą wyniku rekrutacji. Nawet w sytuacji gdy oczywiste jest, że długi okres oczekiwania świadczy  o negatywnym wyniku, należy liczyć się z tym, że kandydat poświęcił nam swój czas i należy mu się krótki feedback w postaci maila bądź telefonu, o tym jaką decyzje podjęliśmy. [/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Spodziewam się, że powyższe porady będą przydatne w Państwa przyszłych rozmowach kwalifikacyjnych i poskutkują zatrudnieniem najlepszych kandydatów. [/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]W naszej Agencji Zatrudnienia oferujemy wsparcie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jak i całego procesu rekrutacji pracowników, zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów. Serdecznie zapraszamy do kontaktu! [/font][/size][/justify] [justify][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Oleksandra Mykhailova[/font][/size][/justify] [justify][size=3][font=sans-serif]Trener pracy[/font][/size][/justify] [justify][/justify]